This is some flash content - you'll need the flash plugin to see it
HTML on top of the flash. This page was created for the tutorial Flash and the z-index problem. Solved on slightlymore.
 

Szczegóły znajdziesz w

Polityce Prywatności.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszej strony. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

2014/2015


Publiczne Przedszkole nr 3 w Kamiennej Górze

 

RAPORT
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 


Wymaganie wobec przedszkola:


6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

opracował zespół w składzie:

mgr Bożena Morawiec
mgr Anna Piotrak
mgr Edyta Hamberger

 

 

 

 

Kamienna Góra, kwiecień 2015


SPIS TREŚCI

Wstęp……………………………………………………………………………………………......3
1. Informacje o przedszkolu………………………………………………………….……….......4
2. Opis ewaluowanego obszaru …..………………………………………………….………....5
2.1. Informacje o populacji objętej badaniem…………………………………………….........6
2.2. Sposób przeprowadzenia ewaluacji……………………………………………….............6
2.3. Prezentacja wyników ewaluacji………………………………………………….......……..7
2.4. Wnioski i rekomendacje……………………………………………………………............22
3. Załączniki…………………………………………………………………………………...….23

 

 

 

Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Przedszkolu nr 3 w Kamiennej Górze. Opracowanie wyników dokonał powołany w tym celu zespół w osobach Bożena Morawiec, Anna Piotrak, Edyta Hamberger.
Ewaluacja dotyczyła wymagania nr 6 w odniesieniu do przedszkola - Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji .
Od października 2009 r. (z nowelizacją z dnia 10.05.2013r.) obowiązuje nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym opisujące wymagania stawiane przez państwo szkołom i placówkom edukacyjnym. Badania mają na celu określenie poziomu spełniania wymagań (dokładne opisy wymagań znaleźć można w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego). Przedszkole lub placówka oświatowa może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
• Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
• Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkolę lub placówkę.
• Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkolę lub placówkę.
• Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
• Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
W trakcie ewaluacji zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł: z ankiet skierowanych do nauczycieli, rodziców, wywiadu z dyrektorem oraz z analizy dokumentacji.
Ewaluację przeprowadził powołany w tym celu zespół w składzie: Bożena Morawiec, Anna Piotrak, Edyta Hamberger.
Na podstawie zebranych danych sporządzono poniższy raport, w którym przedstawiono wyniki badań oraz wnioski do dalszej bardziej efektywnej pracy, zmierzającej do podniesienia jakości pracy naszego przedszkola.


I. Informacje o przedszkolu

Nazwa placówki Publiczne Przedszkole nr 3
Imię i nazwisko dyrektora mgr Dorota Zielińska-Jarosz
z-ca dyrektora mgr Maria Dybka

ADRES
58-400 Kamienna Góra ul. Papieża Jana Pawła II 20
Tel. 75 744-25-94
Gmina Kamienna Góra Powiat Kamienna Góra
Województwo dolnośląskie E-mail przedszkole3@poczta.fm

CHARAKTERYSTYKA PPZEDSZKOLA
Liczba oddziałów - 5
Liczba dzieci - 121
Liczba nauczycieli 10

• dyplomowanych - 5
• mianowanych - 4
• kontraktowych - 1

 

 

 

 

 

 

 

 


II. Opis ewaluowanego obszaru


Cel ewaluacji:

1. Uzyskanie informacji na temat działań przedszkola oraz efektów ich działań.
2. Eliminowanie czynników niesprzyjających efektywnej pracy.
3. Rozwijanie odpowiedzialności nauczycieli za podnoszenie jakości pracy przedszkola.

WYMAGANIE

Wymaganie wobec przedszkola:

6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.


BADANE ASPEKTY EWALUOWANEGO OBIEKTU:


I. W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz
sytuację społeczną każdego dziecka.
II. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne są
odpowiednie do rozpoznawanych potrzeb każdego dziecka.
III. Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną.
IV. W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola.
V. W opinii rodziców wsparcie otrzymane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.

 

 


II.1.Informacje o populacji objętej badaniem

W badaniu wzięło udział 6 nauczycieli, 81 rodziców i 2 dyrektorów przedszkola. Celem ankiety było poznanie opinii wszystkich grup badawczych na temat działań podejmowanych w naszym przedszkolu służących wspomaganiu rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

II.2. Sposób przeprowadzenia ewaluacji

1. Analiza dokumentów:
 Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
 Dzienniki zajęć lekcyjnych, dzienników specjalistycznych
 Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne
 Ankiety i wywiady przeprowadzone w grupach pod kątem potrzeb rozwojowych
 Notatki i druki nt. współpracy z poradnią i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom.
 Program wychowawczy przedszkola
 Program profilaktyczny przedszkola

2. Ankieta dla:
 Nauczycieli
 Rodziców

3. Wywiad z dyrektorem przedszkola.

 

II.3.Prezentacja wyników ewaluacji

W ewaluacji dotyczącej pierwszego aspektu postawiono następujący problem badawczy:

I. W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną, każdego dziecka.

Do powyższego problemu badawczego postawione zostały następujące pytania kluczowe:

1) W jaki sposób diagnozuje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe dzieci?

Odpowiedzi na powyższe pytanie kluczowe szukano pośród nauczycieli, zadając im następujące pytanie ankietowe:

Z uzyskanych odpowiedzi wynika, iż 100% nauczycieli dokonuje diagnozy potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych dzieci.
Nauczyciele wypowiedzieli się również na temat działań podejmowanych w celu zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci. Najczęstszymi działaniami podejmowanymi przez nich w tym celu są:
• diagnozy – 100% nauczycieli,
• analiza wytworów pracy twórczej – 100% nauczycieli,
• analiza dokumentów – 33% nauczycieli.
• rozmowy z innymi nauczycielami - 100% nauczycieli,
• rozmowy z rodzicami – 100% nauczycieli,
• rozmowy z pracownikami PPP – 50% nauczycieli
• własne wnikliwe obserwacje - 67% nauczycieli
• inne 17%
Nauczyciele dodają także, iż cennym źródłem informacji o dzieciach są dokumenty wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Na pytanie

100% nauczycieli przyznaje, iż zapoznało się z tymi dokumentami. Zdecydowana większość nauczycieli realizuje zalecenia poradni w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Odpowiedź na pytanie: Czy realizuje Pani zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych zawarte w orzeczeniach i opiniach na swoich zajęciach? - obrazuje poniższy wykres.


Dyrektor szkoły stwierdziła, iż możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się uczniów rozpoznajemy na podstawie:
• Rad Pedagogicznych
• indywidualnej obserwacji dzieci,
• monitoringu pracy nauczyciela,
• wywiadów środowiskowych z rodzicami,
• analizy wytworów prac plastycznych,
• informacji zawartych w opiniach i orzeczeniach Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
• analizy arkuszy obserwacyjnych i gotowości szkolnej
Sytuację społeczną dzieci rozpoznajemy na podstawie:
• obserwacji,
• wywiadów z rodzicami,
• informacji o rodzinie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Ankietowani rodzice potwierdzają stanowisko nauczycieli i dyrektora przedszkola . Odpowiadając na pytanie: „Czy nauczyciele rozmawiają z Panem/Panią o możliwościach i/lub potrzebach Pana/Pani dziecka?” wypowiedzieli się następująco:

 

Z powyższego wykresu wynika, iż 83% ankietowanych rodziców uważa, że nauczyciele przynajmniej kilka razy w roku rozmawiają z nimi na temat potrzeb ich dzieci. 17% uważa, że przynajmniej raz w roku odbywa rozmowę z nauczycielem. Żaden z ankietowanych nie udzielił odpowiedzi( „rzadziej niż raz w roku”) oraz („nigdy”) świadczącej o tym, że nauczyciele nie kontaktują się z nim.

2. W jaki sposób nauczyciele wykorzystują wyniki tej diagnozy?
Nauczyciele odpowiadając na powyższe pytanie kluczowe w najczęściej wskazywali na:
• dobór metod, form, zadań i czasu pracy do możliwości dzieci – 33% nauczycieli,
• praca z dziećmi indywidualnie i w małych grupach – 67% nauczycieli,
• zaspakajanie potrzeb rozwojowych, niwelowanie deficytów - 33 % nauczycieli
• organizowanie pracy wyrównawczej- 67% nauczycieli
Dyrektor przedszkola w wywiadzie stwierdziła, że wiedza o dzieciach zdobyta na drodze diagnoz, obserwacji i rozmów wykorzystywana jest do planowania dalszej pracy z dziećmi w przedszkolu i organizowania różnorodnych form pomocy na terenie przedszkola.
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych ( autystyczne z niedosłuchem) włączane są do zajęć dydaktyczno- wyrównawczych.
Nauczyciele dostosowują metody i formy pracy na zajęciach do potrzeb i możliwości dzieci. Dyrektor przedszkola, wychowawcy systematycznie współpracują z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
Działania nauczycieli w zakresie wspomagania rozwoju dzieci

1. Jakie działania wspierające indywidualizację procesu edukacyjnego dzieci podejmowane są przez przedszkole?

Odpowiadając na powyższe pytanie dyrektor przedszkola podkreśliła, że przedszkole wspiera indywidualizację procesu zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez:
• organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej ,
• zatrudnianie nauczycieli specjalistów,
• monitorowanie pracy i dokumentacji nauczycieli dotyczących pracy indywidualnej,
• tworzenie grup do pracy korekcyjno- kompensacyjnej oraz ,pracy z dzieckiem zdolnym ,
• prezentację talentów dzieci podczas uroczystości i środowiskowych,
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi( dziecko zdolne, przejawiające trudności w nauce) otrzymują pomoc w postaci, zajęć dydaktyczno wyrównawczych oraz specjalistycznych (zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne). Nauczyciele stosują indywidualizację w nauczaniu dostosowując metody i formy pracy na zajęciach dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele systematycznie współpracują z pracownikami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej (pedagogiem, psychologiem, logopedą). Na terenie przedszkola organizowana jest pomoc psychologiczno - pedagogiczna dla trojga dzieci.
Na podstawie analizy dokumentów przedszkolnych należy dodać, że w przedszkole organizuje liczne zajęcia dodatkowe odpowiadające rozpoznanym potrzebom każdego dziecka oraz ich zainteresowaniom. Dla dzieci w przedszkolu organizowane są : dodatkowe jak zajęcia języka angielskiego, zajęcia na basenie, możliwość uczestnictwa w Drużynie Strażackiej i w zajęciach o profilu zdrowotnym w Komnacie Solnej, jak i zajęcia z wykorzystaniem tablicy multimedialnej i ciekawych programów edukacyjnych . Rozwijana i rozbudzana też jest wiedza o sporcie, teatrze muzyce i sztuce. Dzieci rozwijają swoje uzdolnienia oraz zainteresowania , a nabyte umiejętności oraz zdobytą wiedzę, część dzieci prezentuje podczas uroczystości przedszkolnych i środowiskowych, a także przystępując do różnych konkursów i olimpiad na szczeblu przedszkolnym, powiatowym i ogólnopolskim np. ( 23 Finał WOŚP). Biorąc udział w zajęciach dodatkowych dzieci rozwijały swoje zainteresowania, pogłębiały wiedzę, doskonaliły określone umiejętności, uczyły się współzawodnictwa, kształciły właściwe relacje koleżeńskie, uczyły się produktywnie spędzać czas wolny. Dzieci mogły prezentować swoje wiadomości, umiejętności w przedszkolu i poza nim. Czynny udział dzieci w zajęciach dodatkowych przyczynił się do rozwoju ich uzdolnień oraz pasji .

II. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka - postawiono następujące pytania kluczowe:

Do drugiego aspektu badawczego postawiono następujące pytania kluczowe:

1. Jakie są działania nauczycieli w zakresie wspomagania rozwoju dzieci?
2. Jaki jest wpływ podejmowanych działań na rozwój dzieci?

Dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi deficytami (np. dziecko, niedosłyszące oraz dziecko z autyzmem) prowadzone są dodatkowe zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze.
Na podstawie opinii i orzeczeń PPP dzieci zostały zakwalifikowani do następujących form pomocy:
-zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
-zajęcia rewalidacyjne,
-zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze,
-zajęcia logopedyczne.
Dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną opracowuje się indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET), uwzględniające zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Programy opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.
W celu najlepszego wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje. Systematycznie biorą udział w szkoleniach i kursach oraz podejmują naukę na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych z zakresu wczesnego wspomagania i edukacji dzieci autystycznych, surdopedagogiki.
Do najczęściej wymienianych przez nauczycieli działań uwzględniających indywidualizację procesu edukacyjnego dzieci, podejmowanych przez przedszkole należały:
• praca indywidualna z dzieckiem – 100% nauczycieli
• praca z dzieckiem uzdolnionym – 83 % nauczycieli
• zajęcia rozwijające zainteresowania dziecka – 83 %nauczycieli
• indywidualizacja pracy z dzieckiem –100% nauczycieli
• udział dziecka w konkursach – 83 % nauczycieli
• aktywne metody pracy - 67% nauczycieli
• stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych - 83 % nauczycieli
• współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną -100 % nauczycieli
• stosowanie pochwały na spotkaniach n-li z rodzicami - 100% nauczycieli
• stosowanie pochwały na forum grupy - 100% nauczycieli
• stosowanie pochwały na forum przedszkola – 33% nauczycieli
• zajęcia specjalistyczne (np. logopedyczne, gimnastyka korekcyjna). Nauka j. angielskiego, lekcje muzealne, audycje umuzykalniające ,wykorzystywanie tablicy multimedialnej , cykliczne zajęcia o profilu zdrowotnym w komnacie solnej – 83 % nauczycieli
• wsparcie materialne w postaci dofinansowania do posiłków , ufundowanie strojów i czepków na zajęcia prowadzone na basenie oraz kamizelek odblaskowych – 67% nauczycieli
• poradnictwo dla rodziców ( zebrania i rozmowy indywidualne) – 83 % nauczycieli.
• Inne - 17 % nauczycieli.

3. Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele, planując pracę z dzieckiem ,które wymaga indywidualnego wsparcia?

Wśród metod i form pracy, sprzyjających indywidualizacji nauczyciele najczęściej stosują:
• zadania dla uczniów o różnym stopniu trudności, dostosowane karty pracy – 32 % nauczycieli,
• pracę indywidualną i grupową ze wsparciem rówieśniczym – 40% nauczycieli,
• metody aktywizujące – 32% nauczycieli,
• gry dydaktyczne, zabawy – 25% nauczycieli,
• metodę samodzielnych doświadczeń – 21% nauczycieli,
• zachęcanie, motywowanie, pochwały – 18% nauczycieli,
• ćwiczenia praktyczne – 18% nauczycieli,
• zachęcanie do udziału w konkursach – 14% nauczycieli,
• zajęcia uwzględniające zainteresowania i potrzeby uczniów – 10%,
• metody stymulujące – 11% nauczycieli,
• możliwość wyboru kolejności zadań - 3% nauczycieli.
Z analizy zapisów zawartych w Indywidualnych Programach Edukacyjno- Terapeutycznych wynika, że nauczyciele wykorzystują następujące metody pracy:
metody oparte na słowie, poglądowe, praktycznego działania, aktywizujące np. ekspresji i impresji, gry dydaktyczne; samodzielnych doświadczeń dziecka, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających nabyte umiejętności, techniki relaksacyjne, elementy pedagogiki zabawy; metody MDS, elementy ćwiczeń wg metody W. Sherborne, elementy ćwiczeń relaksacyjnych
i energetyzujących wg metody Denissonów, elementy metody Knilla,
4. W jaki sposób nauczyciele analizują efekty podejmowanych działań?

Z przeprowadzonych ankiet wynika, iż 100% nauczycieli analizuje efekty podejmowanych działań. Kwestię tę obrazuje poniższy wykres.

Nauczyciele zostali poproszeni również o podanie sposobu analizy efektów podejmowanych działań. Ankietowani wymieniali tu:
• analizę arkuszy obserwacji – 100% nauczycieli,
• wskazanie mocnych i słabych stron dziecka, rodzicom–100% nauczycieli,
• analizę wytworów pracy dzieci –100% nauczycieli,
Z analizy dokumentów wynika także, iż nauczyciele prowadzący zajęcia raz w semestrze przeprowadzają ocenę przydatności i skuteczności prowadzonych zajęć. Oceny tej dokonują na podstawie obserwacji dzieci. Każdy nauczyciel, analizując pracę, wskazywał na cele jakie zostały zrealizowane, opisywał jakie umiejętności kształcono i doskonalono z dziećmi, wymieniał działania podejmowane w celu poszerzania i utrwalania wiedzy.
Nauczyciele na koniec każdego semestru w dokumentacji dokonują podsumowania i oceny efektywności działań w formie sprawozdań semestralnych. Informują w jakich zajęciach dodatkowych uczestniczyło dziecko (rewalidacyjnych, zajęciach logopedycznych). Nauczyciele
w sprawozdaniach zamieszczają informację o dziecku, jego osiągnięciach, pracy, motywacji, przestrzeganiu norm, uwzględniając indywidualne możliwości rozwojowe i edukacyjne. Opisują jaką wiedzę i umiejętności dziecko posiadło, jakie postępy poczyniło w zakresie percepcji wzrokowej, usprawnienia percepcji słuchowej, motoryki małej i dużej, samoobsługi, porozumiewania się. Nauczyciele pracujący z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych dokonują oceny efektywności działań raz w semestrze i przedstawiają w formie tabelarycznej dołączonej do IPET-u, gdzie określają poziom opanowania danej umiejętności.
Dzieci, które osiągnęły sukcesy są przedstawiane na forum grupy i społeczności przedszkolnej. Prace plastyczne, prezentowane są na tablicach ściennych - galeria prac. Dzieci wyróżniające się uzdolnieniami plastycznymi i zainteresowaniami recytatorskimi miały okazję prezentacji swoich talentów podczas uroczystości „Konkurs plastyczny - Zapobiegajmy pożarom”, XI Przegląd Teatrzyków Przedszkolnych, Przegląd Poezji Dziecięcej. Na podstawie artykułów zamieszczonych na stronie internetowej przedszkola można stwierdzić, że dzieci osiągają wiele sukcesów w różnych konkursach olimpiadach i innych imprezach.

5.Jakie formy pomocy uzyskały dzieci o specyficznych potrzebach?

Z analizy dokumentów wynika, iż przedszkole podejmuje różnorodne działania mające na celu rozwój dzieci. Dla dzieci z dysfunkcjami zorganizowano następujące zajęcia:
• zajęcia logopedyczne,
• rewalidacja indywidualna,
• zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
• zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze,
• roczne indywidualne przygotowanie przedszkolne.
Liczne zadania wspierające indywidualne potrzeby uczniów uwzględniono także w Przedszkolnym Programie Profilaktycznym oraz Programie Wychowawczym Przedszkola.

Odpowiedzi rodziców na pytanie: jakie efekty przyniósł udział Pana/Pani dziecka w zajęciach dodatkowych? – obrazuje poniższy wykres:
Rodzice zostali również poproszeni o ocenę w skali od 1 do 6 skuteczności działań wpływających na rozwój dzieci podejmowanych przez przedszkole. Ich odpowiedzi przedstawiają się następująco:

Rodzice zostali również poproszeni o ocenę w skali od 1 do 6 skuteczności działań wpływających na rozwój dzieci podejmowanych przez przedszkole. Ich odpowiedzi przedstwiają się następująco:
64% rodziców przyznało ocenę celującą za skuteczność działań podejmowanych przez przedszkole
32% rodziców przyznało oceną bardzo dobrą , a ocenę dobrą przyznało 4% ankietowanych.

Dokonano także analizy zapisów w dokumentach przedszkolnych, aby uzyskać odpowiedź na pytanie: jakie są skutki działań podejmowanych w ramach zajęć pozalekcyjnych? Wynika z niej, iż nasze przedszkole ma szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych.

Biorąc udział w zajęciach pozalekcyjnych uczniowie rozwijali swoje zainteresowania, pogłębiali wiedzę, doskonalili określone umiejętności, uczyli się współzawodnictwa, kształcili właściwe relacje koleżeńskie, produktywnie spędzać czas wolny. Uczniowie mogli prezentować swoje wiadomości, umiejętności w szkole i poza szkołą oraz w środowisku lokalnym. Czynny udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych przyczynił się do rozwoju uzdolnień i pasji, co zaowocowało udziałem uczniów w licznych konkursach, olimpiadach i zawodach .

III. Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom , zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną.

Na podstawie wywiadu z dyrektorem przedszkola należy stwierdzić, że przedszkole współpracuje z takimi instytucjami użyteczności publicznej jak: Poradnia Pedagogiczno- Psychologiczna, MOPS, służby : Straż Pożarna , Policja, Biblioteka Miejska itp. W swojej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkole systematycznie i efektywnie współpracuje z wyżej wymienionymi instytucjami.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, która badając dzieci, określa ich deficyty i nakreśla zakres działań w celu niesienia pomocy z przedszkola , nauczycieli oraz rodziców. Poradnia również organizuje liczne szkolenia i kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli, podnosząc ich wiedzę i umiejętności. Przedszkole ukierunkowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zorganizowało dla dzieci szeroki wachlarz form pomocy. Są to:
• zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla 19 dzieci
• zajęcia rewalidacji indywidualnej dla 2 dzieci,
• zajęcia logopedyczne dla 9 dzieci,
• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla 3 dzieci (zespoły dydaktyczno-wyrównawcze prowadzone są w ramach art. 42 KN i obejmują większą liczbę uczniów)
• indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne – 1 dziecko,
Policja wspiera przedszkole w zapewnieniu bezpieczeństwa. Policjanci zapraszani są do udziału w zajęciach, podczas których przeprowadzają pogadanki na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w drodze do i z przedszkola. Pogadanki dla dzieci dotyczą również sposobu bezpiecznego spędzania wolnego czasu , zapobiegania zachowaniom agresywnym wśród dzieci oraz skutków uzależnień..
Miejska Biblioteka Publiczna w Kamiennej Górze wspólnie z przedszkolem uczestniczy w realizacji Ogólnopolskiego Programu „ Cała Polska czyta dzieciom”. Pracownicy biblioteki systematycznie współpracują z przedszkolem . Dzieci z oddziałów przedszkolnych każdego roku uczestniczą w pasowaniu na „Czytelnika” .
Przedszkole wspomaga także pomoc w zakresie bezpłatnego dożywiania we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze. O przyznaniu pomocy w postaci bezpłatnego dożywiania w przedszkolu decyduje kryterium dochodowe ustalone odgórnie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. W programie bezpłatnego dożywiania w I semestrze roku szkolnego 2014/2015 korzysta 3 dzieci naszego przedszkola.

Na podstawie zapisów w dziennikach lekcyjnych i wydarzeń odnotowanych w kronice przedszkola należy dodać następujące instytucje i formy współpracy:

• Straż Pożarna w Kamiennej Górze – udział w corocznym alarmie przeciwpożarowym, wizyty w komendzie, odwiedziny strażaków, prowadzenie drużyny strażackiej zakończone Pasowaniem na Strażaka Przedszkolaka.
• Centrum Kultury – współpraca polega na wspólnym organizowaniu czasu wolnego, promowaniu kultury i sztuki. W ramach tego prowadzone są zajęcia : kurs nauki tańca, kurs artystyczny. Przedszkolaki co roku na scenie Centrum Kultury uczestniczą w „Przeglądzie Poezji Przedszkolnej”. Na scenie Centrum Kultury odbywa się Międzyprzedszkolny Przegląd Teatrzyków, oraz odbywają się cykliczne audycje umuzykalniające prowadzone przez Filharmonię Jeleniogórską .Centrum Kultury jest miejscem uroczystości środowiskowych.
• Kryta Pływalnia w Kamiennej Górze – spotkania z ratownikami, zajęcia nauki pływania – pogadanki na temat bezpiecznego zachowania się nad wodą.
• SANEPID przesłał materiały informacyjne dotyczące zachorowań na grypę, wychowawcy zapoznali uczniów z informacjami, realizacja programów: „Trzymaj formę”, „Nie pal przy mnie, proszę”, „Czyste powietrze wokół nas”,” Stop Antybiotykom”.
• Szkoła Specjalna - zajęcia z dogoterapii dla chłopca z autyzmem ,

IV. W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola.

Do powyższego problemu badawczego postawione zostały następujące pytania kluczowe:
1. Jakie działania antydyskryminacyjne podejmowane są przez przedszkole?

Ankietowani nauczyciele, odpowiadając na powyższe pytanie, wymieniali następujące działania antydyskryminacyjne najczęściej przez nich stosowane:
- rozmowa – 50 % nauczycieli,
- pogadanka – 33 % nauczycieli,
- scenki dramowe – 17 % nauczycieli,
- uświadamianie uczniom praw i obowiązków dziecka – 33 % nauczycieli,
- zabawy integrujące – 67 % nauczycieli,
- równe traktowanie wszystkich dzieci - 17 % nauczycieli
W ramach przeprowadzonej ewaluacji zapytaliśmy również rodziców czy ich dziecko spotkało się z przejawami dyskryminacji? Uzyskane odpowiedzi obrazuje poniższy wykres, z którego wynika, iż 89% ankietowanych rodziców stwierdza, że nie spotkało się z przejawami dyskryminacji wobec ich dziecka, ale 6% badanych rodziców udzieliło odpowiedzi twierdzącej, 5% nie udzieliło odpowiedzi.


W ewaluacji dotyczącej piątego aspektu postawiono następujący problem badawczy:
V. W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
Do powyższego problemu badawczego postawione zostały następujące pytania kluczowe.
Ankietowani rodzice zostali poproszeni o odpowiedź na pytanie: Czy mają poczucie, że w przedszkolu ich dziecko jest traktowane indywidualnie? Odpowiedzi przedstawiają się następująco:


Rodzice wypowiedzieli się także na temat tego, czy:

a) nauczyciele wierzą w możliwości ich dzieci.

b) nauczyciele dbają o dobre relacje między ich dzieckiem a innymi dziećmi.

 

c) nauczyciele szanują ich dziecko.

 

d) nauczyciele traktują wszystkie dzieci równie dobrze.

Na pytanie czy zgadza się Pan/Pani z następującym zdaniem: Moje dziecko chętnie chodzi do przedszkola. – rodzice odpowiadali następująco:


Należy zatem stwierdzić, iż rodzice uważają, że nauczyciele mają indywidualne podejście do ich dzieci. Wierzą w ich możliwości, dbają o dobre relacje między nimi, szanują ich dzieci i traktują wszystkie równo. Rodzice otrzymują wsparcie ze strony nauczycieli odpowiadające ich potrzebom.

 

 

 

 

 


Wnioski i rekomendacje:

MOCNE STRONY
1. W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną dziecka i wykorzystuje się wyniki przeprowadzonych diagnoz do planowania pracy z dzieckiem.
2. Nauczyciele różnicują cele zajęć, metody nauczania i uczenia się, w taki sposób, aby każde z dzieci mogło osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości.
3. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dzieci poprzez zapewnienie im zajęć adekwatnych do rozpoznanych potrzeb.
4. Współpraca przedszkola z instytucjami wspierającymi rozwój dzieci jest efektywna i adekwatna do ich potrzeb i sytuacji społecznej.
5. W opinii nauczycieli i rodziców dzieci otrzymują od przedszkola odpowiednie wsparcie odpowiadające ich potrzebom.

SŁABE STRONY
1. W pracy nauczyciela i wychowawcy w większości przypadków, ale nie zawsze uwzględnia się potrzeby rozwojowe dzieci.


WNIOSEK
Przedszkole podejmuje działania wspomagające rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

KIERUNEK DZIAŁAŃ:
Utrzymać dobry poziom działań służących rozwojowi dzieci .Zadbać o podnoszenie w dalszym ciągu wiedzy i kwalifikacji jak i o dalszą dobrą współpracę z instytucjami zewnętrznymi i środowiskiem lokalnym.

Załączniki
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI
„Przedszkole wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.
Szanowne Panie!
Chcielibyśmy poznać pań opinię na temat działań podejmowanych w naszym przedszkolu służących wspomaganiu rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. Ankieta jest anonimowa. Prosimy o podkreślenie wybranej odpowiedzi lub udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte
w ankiecie.
Zespół ds. Ewaluacji w Przedszkolu
1. Czy dokonuje Pan/Pani diagnozy potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych swoich uczniów?
TAK NIE
2. Jakie działania, w celu zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, podejmuje Pani najczęściej?
a) diagnozy,
b) analiza wytworów pracy twórczej,
c) analiza dokumentów ( jakich?),
d) rozmowy z rodzicami,
e) rozmowy z innymi nauczycielami,
f) rozmowy z pracownikami PPP,
g) własne wnikliwe obserwacje,
inne (jakie?) …………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………...

3. W jaki sposób wykorzystuje Pani wyniki przeprowadzonych diagnoz?
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...

4. Czy zapoznała się Pani z opiniami i orzeczeniami PPP dotyczącymi swoich uczniów?
TAK NIE

5. Czy realizuje Pani na swoich zajęciach zalecenia PPP zawarte w opiniach i orzeczeniach?
• Tak, zawsze
• Tak, często
• Tak, czasami
• Tak, rzadko
• Nie stosuję
6. Jakie metody i formy pracy, sprzyjające indywidualizacji, stosuje Pani podczas swoich zajęć?
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………….......
…………………………………………………………………………………………...

7. Czy analizuje Pani efekty podejmowanych działań?
TAK NIE

Jeśli tak, to w jaki sposób? ……………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...

8. Proszę wymienić, jakie działania antydyskryminacyjne podejmuje Pani w swojej pracy?
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...

9. Jakie działania, uwzględniające indywidualizację procesu edukacyjnego dzieci, podejmowane są przez przedszkole?
● Praca indywidualna z dzieckiem,
• Praca z dzieckiem uzdolnionym,
• Zajęcia rozwijające zainteresowania dziecka,
• Indywidualizacja pracy z dzieckiem,
• Udział dziecka w konkursach,
• Aktywne metody pracy,
• Stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych,
• Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.,
• Stosowanie pochwały na spotkaniach n-li z rodzicami,
• Stosowanie pochwały na forum przedszkola,
• Stosowanie pochwały na forum grupy,
• Zajęcia specjalistyczne: (np. logopedyczne, gimnastyka korekcyjna)
inne (jakie?) - nauka języka angielskiego, lekcje muzealne i biblioteczne, cykliczne audycje umuzykalniające prowadzone przez filharmonię, wykorzystywanie tablicy interaktywnej w zajęciach, cykliczne zajęcia o profilu zdrowotnym w komnacie solnej,
• Wsparcie materialne w postaci dofinansowania do posiłków i ufundowanie strojów, czepków na zajęcia prowadzone na basenie oraz kamizelek odblaskowych.
• Poradnictwo dla rodziców (zebrania, rozmowy indywidualne).
• Inne (jakie?) ………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

ANKIETA DLA RODZICÓW
„Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.
Szanowni Państwo!
Chcielibyśmy poznać państwa opinię na temat działań podejmowanych w naszym przedszkolu służących wspomaganiu rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. Ankieta jest anonimowa. Prosimy o podkreślenie wybranej odpowiedzi lub udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie.
Zespół ds. Ewaluacji w Przedszkolu
1. Czy nauczyciele rozmawiają z Panem/Panią o możliwościach i/lub potrzebach Pana/Pani dziecka?

● przynajmniej kilka razy w roku,
• przynajmniej raz w roku,
• rzadziej niż raz w roku,
• nigdy.

2. Czy ma Pan/Pani poczucie, że w przedszkolu dziecko jest traktowane indywidualnie?
TAK NIE NIE MAM ZDANIA
3. Czy zgadza się Pan/Pani z poniższym zdaniem?
a) nauczyciele wierzą w możliwości mojego dziecka
TAK NIE NIE MAM ZDANIA

b) nauczyciele dbają o dobre relacje między moim dzieckiem a innymi dziećmi

TAK NIE NIE MAM ZDANIA

c) nauczyciele szanują moje dziecko
TAK NIE NIE MAM ZDANIA


d) nauczyciele traktują wszystkie dzieci równie dobrze
TAK NIE TRUDNO POWIEDZIEĆ

4. Czy zgadza się Pan/Pan z poniższym zdaniem?
Moje dziecko chętnie chodzi do przedszkola:
* zdecydowanie tak * raczej tak * raczej nie *zdecydowanie nie *trudno powiedzieć
5. W jakich zajęciach dodatkowych organizowanych przez przedszkole, uczestniczy Pana/Pani dziecko?
• drużyna strażacka
• zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (dzieci odroczone od obowiązku szkolnego)
• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (pomoc psychologiczno- pedagogiczna)
• zajęcia gimnastyki korekcyjnej
• zajęcia logopedyczne
• zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze ( dzieci z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego)
• zajęcia na basenie
• nauka języka angielskiego
• zajęcia o profilu zdrowotnym w komnacie solnej
• zajęcia z religii
• inne (jakie?)……………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………..
6. Jakie dodatkowe zajęcia chcielibyście Państwo w naszym przedszkolu dla swoich
dzieci?.............................................................................................................................

7. Jakie efekty przyniósł udział Pana/Pani dziecka w zajęciach dodatkowych?
• rozwój zainteresowań i zdolności
• poprawa wyników w nauce
• poprawa relacji z rówieśnikami
• podniesienie samooceny dziecka
● wyeliminowanie dysfunkcji(np. wada wymowy, ryzyko dysleksji, zaburzenia
emocjonalne)
● brak efektów
● inne (jakie?) …………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………...
8. Czy według Pana? Pani współpraca ze specjalistami zatrudnionymi
w przedszkolu jest wystarczająca ? Jeśli nie to dlaczego? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Czy Pana/Pani dziecko spotkało się z przejawami dyskryminacji?
TAK NIE NIE MAM ZADANIA
Jeśli tak, to czego one dotyczyły? ……………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...
10. Proszę ocenić w skali od 1 do 6 skuteczność działań podejmowanych przez przedszkole, wpływających na rozwój dzieci.
1 2 3 4 5 6
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Kwestionariusz wywiadu
Poniższe pytania skierowane są do Dyrektora Przedszkola Publicznego nr 3 w Kamiennej Górze. Celem wywiadu jest zebranie informacji na temat podejmowanych w przedszkolu działań, mających na celu wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Zespół ds. Ewaluacji w Przedszkolu
1. Data ……………………

2. Imię i nazwisko dyrektora: ……………………………………………………...............

3. Pytania:
a) W jaki sposób rozpoznaje Pani możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe,
i sytuację indywidualną dzieci? Proszę podać przykłady.
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………..............
b) W jaki sposób wykorzystuje Pani wiedzę o dzieciach (ich potrzebach, możliwościach
i sytuacji indywidualnej ) do pracy z nimi?
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
c) Jak wspiera się rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci? Proszę podać przykłady.
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
d) W jaki sposób wspiera się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Proszę podać przykłady.
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………….
e) Z jaki podmiotami współpracuje Pani na rzecz dzieci? Proszę podać przykłady.
Z czego wynika ich dobór? Jakie formy przyjmuje ta współpraca?
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………...


f) Co robi Pani, aby przeciwdziałać dyskryminacji w przedszkolu? Kto jest zaangażowany w te działania? Proszę podać przykłady.
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………
g) Jak dostosowuje Pani działania edukacyjne do potrzeb każdego dziecka? Proszę podać przykłady.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

 


 


« 4 5 6 7 8 9 10 »



Nasze prace


Wiersze i piosenki


Nasze wideo
www.biuro-megan.eu © 2009 | Wszelkie prawa zastrzeżone
Liczba odwiedzin | Online