§8 1) Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom. 2) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. 3) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda. 4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie: a) porad i konsultacji, b) zajęć rozwijających uzdolnienia, c) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, 5) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. 6) Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli. 7) Szczegółową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej zawiera obowiązująca w przedszkolu „Procedura udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej”. § 9 1) Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę w następujący sposób: a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, b) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek, c) zatrudnianie w każdym oddziale nauczycieli, którzy są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w przedszkolu i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego oraz podczas wyjść, wycieczek i spacerów, d) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym, e) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż., f) pomieszczenia Przedszkola wyposaża się w apteczki pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania pierwszej pomocy oraz defibrylator wraz z instrukcją jego użycia (hol główny Przedszkola), g) zapewnienie bezpośredniej opieki nad dzieckiem oraz odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo w trakcie pobytu w przedszkolu oraz poza jego terenem w trakcie zajęć i zabaw przedszkolnych jest obowiązkiem nauczyciela, któremu powierza się oddział przedszkolny, h) wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do natychmiastowego udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej osobom poszkodowanym w trakcie wypadku i do natychmiastowego powiadomienia Dyrektora o ewentualnych wypadkach w Przedszkolu. i) w przypadku podejrzenia u dziecka choroby nauczycielka ma prawo, w danym dniu nie przyjęcia dziecka do grupy oraz zażądania od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka. 2) Szczegółowe zasady przyprowadzanie i odbierania dzieci z przedszkola a) dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, b) rodzice, opiekunowie lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu pojawienia się rodzica, opiekuna lub osoby upoważnionej do odbioru dziecka) c) rodzice zobowiązani są do przekazania do wychowawczyni grupy pisemnego upoważnienia do odbioru dziecka z przedszkola przez wskazane osoby. d) rodzic lub osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola powierza dziecko opiece nauczycielki wskazanej w szczegółowej organizacji przedszkola w danym roku szkolnym. Istnieje możliwość schodzenia i rozchodzenia się dzieci z różnych grup (sal). § 10 Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez: 1) Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. a) naukę religii włącza się do planu zajęć przedszkolnych, b) obowiązkowo naukę religii prowadzi się dla grupy nie mniejszej niż siedmiu wychowanków grupie, c) dla mniejszej liczby wychowanków w grupie lekcje religii organizowane są w grupie międzyoddziałowej, d) warunki i sposób wykonywania przez Przedszkole zadania, o którym mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy, e) nauczyciel religii zostaje zapoznany z obowiązującymi w Przedszkolu regulaminami dotyczącymi zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa /Regulamin Bezpieczeństwa, Instrukcją bezpieczeństwa, Regulamin spacerów i wycieczek/ i przyjmuje postanowienia regulaminów do stosowania, f) nauczyciel religii podpisuje zobowiązanie do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas prowadzonych zajęć, 2) Przedszkole umożliwia dzieciom należącym do mniejszości narodowych etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej poprzez: a) prowadzenie nauki własnej historii i kultury, b) prowadzenie różnorodnych zajęć np. artystyczne, edukacyjne, c) prowadzenie nauki języka mniejszości lub języka regionalnego na wniosek rodziców, na poziomie oddziału przy zgłoszeniu co najmniej 7 osób, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, d) zatrudnienie - w charakterze pomocy nauczyciela - asystenta edukacji romskiej, udzielającego pomocy dzieciom romskich, a także współdziałający z rodzicami tych dzieci i przedszkolem, W celu realizacji w/w zadań dyrektor współdziała z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społecznością posługującą się językiem regionalnym.
|