Rozdział 6 Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola § 29 1) Przedszkole zatrudnia dyrektora, wicedyrektora, nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami. 2) Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks Pracy. 3) Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych. 4) Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy: a) sumienne i staranne wykonywanie pracy, b) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce, c) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku, d) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych, e) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia, f) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego. § 30 1) Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, dbałością o ich bezpieczeństwo i troską o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka. 2) Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość. 3) Nauczyciel może opracować samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz zawnioskować do dyrektora o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora. Przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci. 4) Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistycznymi. 5) Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci. 6) Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy. 7) Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 8) Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują: a) współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści, b) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo-edukacyjnej, c) organizowanie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli, d) współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia, e) opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego i innych autorskich dokumentów, 9) Inne zadania nauczycieli: a) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, b) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, c) prowadzenie diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej, poinformowanie o wynikach diagnozy rodziców dziecka do dnia 30 kwietnia b.r. d) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną, e) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego, f) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń, g) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci, h) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju m.in. przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice, i) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, j) realizacja zaleceń dyrektora i uprawnionych osób kontrolujących, k) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, l) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym, m) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, n) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci, o) współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych, p) przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej, q) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu: - poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci, - ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka, - włączenia ich w działalność przedszkola, r) prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy, s) szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw, t) korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych, u) udział w pracach zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej, v) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki, w) przygotowanie 2 razy w roku sprawozdania z pracy dydaktyczno – wychowawczej w 9) Nauczyciel ubiegający się o awans na wyższy stopień awansu zawodowego zobowiązany jest do realizowania zadań zgodnie z odrębnymi przepisami, 10) Nauczyciele podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy. 11) Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczną i pedagogiczną m.in. z: - Publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kamiennej Górze, - Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznych w Kamiennej Górze, 12) Nauczyciele (w tym nauczyciele i instruktorzy zajęć dodatkowych) zostają zapoznani z obowiązującymi w Przedszkolu regulaminami dotyczącymi zapewnienia dzieciom pełnego bezpieczeństwa (Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, Regulamin bezpieczeństwa, Instrukcja bezpieczeństwa, Regulamin spacerów i wycieczek) i przyjmują postanowienia regulaminów do stosowania.
|