This is some flash content - you'll need the flash plugin to see it
HTML on top of the flash. This page was created for the tutorial Flash and the z-index problem. Solved on slightlymore.
Innowacja pedagogicznaOPIS ZASAD INNOWACJI Autorki innowacji: Dorota Zielińska Jarosz, Maria Dybka I. RODZAJ INNOWACJI:
„Moje zdrowie, moje życie – dbam o formę należycie” jest innowacją organizacyjno-metodyczną, poszerzającą wybrane treści programowe zawarte w podstawie programowej w zakresie systematycznego uzupełniania za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
Treści wynikające z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
Poszerzeniem podstawy programowej będą 3 płaszczyzny działań:
1. Sport:
2. Zdrowe jedzenie:
3. Relaks:
Miejsce realizacji innowacji:
Przedszkole Publiczne Nr 3 w Kamiennej Górze Termin realizacji:
Innowacja będzie realizowana od września 2018 do czerwca 2019. Ponadto zakłada się powtarzalność programu w kolejnych latach z uwzględnieniem aktualizacji konkretnych działań (sportowych i kulinarnych). Koszt innowacji:
Środki własne placówki, wykorzystanie wcześniej zdobytych zasobów przedszkola i środowiska lokalnego. Dopuszcza się zakup drobnych sprzętów AGD w ramach posiadanych środków budżetowych.
II. MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI W PRZEDSZKOLU
Inspiracją do tworzenia innowacji było osiągnięcie zaplecza umożliwiającego wyjście poza ramy codziennej pracy i realizacji podstawy programowej.
Zdrowie jest fundamentem właściwego funkcjonowania człowieka, a w szczególności rozwoju dziecka. Zaspokojenie potrzeby ruchu, zdrowego żywienia i właściwego odpoczynku warunkuje harmonijny rozwój, sprzyja nabywaniu prawidłowych nawyków zarówno ruchowych, żywieniowych jak też zdrowego wypoczynku. Połączenie tych płaszczyzn gwarantuje zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka, wyposaża je w dobrą energię a także przynosi mu radość i satysfakcję. Zdrowy tryb życia jest punktem wyjścia do uaktywnienia wszelkich sfer emocjonalnych i psychicznych.
Istotnym czynnikiem uzasadniającym wprowadzenie tejże innowacji jest baza przedszkola tj. wybudowanie komnaty solnej w przedszkolu na użytek przedszkolaków, dość dobre wyposażenie kuchni przedszkola i sprzętów kuchennych dla dzieci - typu deski, wałki, stolnice, ubiory kucharskie, jak też sąsiadujący z budynkiem przedszkola basen miejski. Taka baza nie może pozostać nie zauważona w działalności przedszkola. Jest doskonałym pretekstem do rozwijania zainteresowań dzieci własnym zdrowiem przy okazji realizowania ulubionych działań.
Jest to także doskonała okazja do zainteresowania rodziców życiem przedszkola, aby poczuli się partnerami. Rodzice wbrew pozorom mają także wyznaczone zadania dzięki czemu innowacja będzie tworzyć całość a co najważniejsze przyniesie wymierne korzyści dla dzieci.
Termin realizacji innowacji:
Innowacja będzie obejmowała 5 grup przedszkolnych w okresie od września 2018 roku do czerwca 2019 roku. III. ZAKRES TEMATYCZNY INNOWACJI
I. Sport i tężyzna fizyczna 1.Międzygrupowa rywalizacja w zadaniach sprawnościowych;
2. Udział w olimpiadach miejskich;
3. Udział w charakterze kibica w olimpiadach zewnętrznych; 4. Zajęcia sportowe z trenerem; 5. Rajdy rodzinne;
6. Nauka pływania na basenie;
7. Zabawy sprawnościowe z użyciem programów multimedialnych – sportowych i tanecznych;
8. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
II Zdrowo jem – zdrowo żyję:
Zagadnienie skupiać się będzie głównie na działaniach kulinarnych dzieci:
1. Zajęcia kulinarne:
2. Komponowanie śniadań z wybranych zdrowych składników;
3. Zaproszenie rodziców do udziału w działaniach kulinarnych;
4. Pieczenie ciast i ciasteczek na kiermasze świąteczne z uwzględnieniem zdrowych składników typu mąka razowa, mąka orkiszowa, ksylitol, jogurt naturalny, świeże owoce itp.;
5. Doposażenie kuchni przedszkola w drobny sprzęt AGD.
III. Relaks w komnacie solnej:
1. Zabawy i ćwiczenia oddechowe, ortofoniczne, artykulacyjne;
2. Relaks z wykorzystaniem płyt z dźwiękami przyrody (ptaki, szum drzew, szum strumyka, odgłosy lasu itp.) oraz z wykorzystaniem muzyki klasycznej;
3. Obcowanie z literaturą dziecięcą – audiobooki lub czytanie nauczycielki;
4. Stymulacja polisensoryczna.;
5. Bajkowy świat – zajęcia dydaktyczne w formie opowieści ruchowej;
6. Zabawy ze śpiewem, prezentacje recytatorskie;
7. Swobodny relaks - spędzanie czasu wg propozycji dzieci.
IV. CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
FORMY PRACY
METODY PRACY
Metody słowne:
Metody aktywizujące:
V. SPOSOBY REALIZACJI INNOWACJI
Punktem wyjścia do innowacji będą cykliczne zajęcia relaksacyjne w komnacie solnej. Komnata solna daje wachlarz możliwości niestandardowych zajęć w każdej sferze tj. poznawczej, społecznej, emocjonalnej i fizycznej. Mając na uwadze, że jest do dyspozycji przedszkolaków każdego dnia, naszą innowację można rozpocząć właśnie poprzez działania w/w obiekcie. Zajęcia odbywać się będą w każdej grupie wiekowej tj. 3-6 latków z częstotliwością jeden raz w tygodniu lub jeden raz w miesiącu (zależnie od harmonogramu) i obejmować będą działania z zakresu mowy i myślenia, aktywności fizycznej, plastycznej, muzycznej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej.
Drugim składnikiem innowacji będzie włączenie aktywności ruchowej począwszy od bliskiego otoczenia, poszerzając tę aktywność w stronę środowiska lokalnego. W zależności od poziomu trudności angażowane będą odpowiednie grupy wiekowe. Działania o niskim stopniu trudności takie jak zabawy sprawnościowe, udział w olimpiadach w charakterze kibica, wewnętrzne zawody sportowe, itp. realizowane będą przez wszystkie grupy wiekowe tj. dzieci 3-6 letnie. Działania o wyższym stopniu trudności takie jak nauka pływania na basenie, stosowanie technik sprawnościowych z użyciem sprzętów multimedialnych, zajęcia sportowe z trenerem itp. odbywać się będą z dziećmi 5-6 letnimi.
Uzupełnieniem innowacji będzie realizacja programu kulinarnego przeznczonego dla wszystkich grup wiekowych. Zajęcia kulinarne odbywać się będą we wszystkich grupach wiekowych w zależności od stopnia trudności. Do działań kulinarnych dzieci zaproszą swoje rodziny. Z wykonanych przez dzieci wypieków zorganizowane zostaną kiermasze a osiągnięty dochód przeznaczony zostanie na organizację imprez i wycieczek przedszkolnych.
VI. SPODZIEWANE EFEKTY DZIAŁAŃ
Dziecko:
VII. EWALUACJA INNOWACJI
Na bieżąco sprawdzane będą efekty zaplanowanych działań i wprowadzonej innowacji. Zostaną przeprowadzone obserwacje dzieci w oparciu o przygotowany arkusz dotyczący sprawności ruchowej, ankieta ewaluacyjna dla rodziców, W ramach podsumowań przedszkole zorganizuje:
Kulinarne zajęcia otwarte dla rodziców i dzieci;
Międzygrupowe zawody sportowe;
Kiermasze ciast i ciasteczek własnego wypieku.
Udział dzieci w olimpiadach miejskich.
|