This is some flash content - you'll need the flash plugin to see it
HTML on top of the flash. This page was created for the tutorial Flash and the z-index problem. Solved on slightlymore.
 

Szczegóły znajdziesz w

Polityce Prywatności.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszej strony. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Współczesne zabawki - wzbogacają czy zubożają wyobraźnię dziecka?

Opracowała: Anna Sułkowska

Współczesne zabawki - wzbogacają czy zubożają wyobraźnię dziecka?

    Dzieciństwo jest okresem w życiu każdego człowieka, w którym w znacznym stopniu kształtuje się nasza osobowość, nasze zainteresowania, umiejętności odnoszące się do różnych dziedzin życia. Tworzy się również obraz  otaczającego nas świata, dostarczający wiele doznań, doświadczeń. Dzieciństwo uczy nas również wiedzy o świecie społecznym o sobie samym jako elemencie tego świata.

    Dziecko uczy się wszystkiego w czasie zabawy. Zabawa jest ulubiona forma aktywności dzieci. Aby dziecko mogło bawić się i poznawać świat potrzebuje zabawek. Zabawka to taki przedmiot, za pomocą którego dziecko może realizować swoje wizje, pomysły, może oderwać się od codzienności, od realnego czasu i miejsca. Można powiedzieć, że zabawką może być wszystko co otacza malucha. Ale aby stać się zabawką przedmiot musi być zauważony przez dziecko, wzięty w ręce i wykorzystany przez nie w dowolny sposób, dzięki wyobraźni dziecka. Młodsze dzieci bardziej potrzebują pomocy i podpowiedzi co może stać się fajna zabawką. Starsze natomiast wystarczy troszkę nakierować lub zasugerować.

    Obecnie na rynku jest wiele gotowych zabawek, które można kupić. Różnią się od tych sprzed lat. Są znacznie lepsze jakościowo, trwalsze i bezpieczniejsze. Są też ciekawsze i bardziej zajmujące. Na uwagę zasługują także ich żywe, jasne kolory i wymiary idealnie  dostosowane do rączek dzieci.   Sklepy prześcigają się w nowościach. Piękne wystawy, kolorowe zabawki przyciągają dzieci  jak magnez. Reklamy telewizyjne tez sugerują dzieciom czym można się bawić.

   Współczesne zabawki rozwijają zmysły, motorykę oraz funkcje poznawcze, wzbudzają   ciekawość, pobudzają wyobraźnię, dostarczają wielu doznań. Sprzyjają prawidłowemu rozwojowi dziecka. Ale aby tak było zabawka  powinna być prawidłowo dobrana do potrzeb oraz możliwości dziecka.

    „Idealna zabawka" powinna posiadać następujące cechy i być dobierana do wieku malucha:

 ■ noworodki: zabawki zawieszane nad łóżeczkiem lub wózkiem. Mocne, kontrastowe intensywne kolory, wzory przyciągające wzrok, które rozwijają spostrzegawczość.

 ■3-5 miesiąc: zabawki rozwijające zmysł dotyku, wykonane z różnych materiałów, o zróżnicowanych fakturach.

■5-6 miesiąc: nauka chwytania. Zabawki wydające dźwięk po ściśnięciu, szeleszczące i grzechoczące - zachęcające dziecko do ćwiczenia rączek i wyostrzają słuch.

■powyżej 1 roku życia: zabawki edukacyjne, nadające się do budowania, układania, przekształcania o różnym zastosowaniu.

    Niesłabnącą popularnością cieszą się klasyczne, drewniane zabawki oraz puzzle i klocki. To właśnie naturalne i proste przedmioty najlepiej pobudzają wyobraźnię, rozwijają kreatywność,  mogą być wykorzystane na wiele sposobów i użyte praktycznie w każdej zabawie.
   Postęp technologiczny, daje obecnie dzieciom możliwość zabawy innymi zabawkami, jakich w latach wcześniejszych nie było. Należą do nich gry komputerowe, konsole, zabawki interakcyjne, zabawki elektroniczne. Ze  względu na swoją złożoność bodźców są dla dzieci bardziej atrakcyjne i ciekawe. Pomagają w poznaniu świata, uczą, dostarczają ciekawych doświadczeń.

  Kupowane przez rodziców i ofiarowywane dzieciom  współczesne zabawki, jak można zauważyć nie są to „brzydkie” zabawki. Są to przeważnie miniaturki rzeczy używanych w świecie dorosłych. Inaczej mówiąc, dziecko bawi się tak, jak to zostało przewidziane przez konstruktora zabawki.

   Uważam, że współczesne zabawki, jeśli są odpowiednio dobrane do rozwoju dziecka i kupowane przez rodziców zwracających uwagę na to, czego ma uczyć zabawka, wcale nie muszą zubożyć wyobraźni dziecka. Ale to te stare nieruchome zabawki w większym stopniu pobudzają wyobraźnię i kreatywność dziecka.

    Fantazja dziecka, czasem subtelnie pobudzona przez twórczego dorosłego, przekształca ten sam przedmiot w coraz to inna zabawkę. Bo to przecież zabawka gra dużą rolę w zabawie, a zabawa  jest najlepszą szkołą życia dla dziecka.

 
Biblografia:
1.      Czasopismo dla nauczycieli „Wychowanie w przedszkolu” nr 11 z grudnia 2011 roku.
2.      M. Marchewa-Pichlińska „Co dorosły o zabawce wiedzieć powinien”.
3. Pod redakcją B. Łaciak „Dziecko we współczesnej kulturze medialnej”.3.      




Nasze prace


Wiersze i piosenki


Nasze wideo
www.biuro-megan.eu © 2009 | Wszelkie prawa zastrzeżone
Liczba odwiedzin | Online